måndag 21 mars 2016

Övervintrad pelargon

Äntligen börjar det bli vår :)
Igår satt vi första gången ute på trappan och drack kaffe i fullt solsken, men sen igen idag så har det kommit massor med snö och jag har varit tvungen och skotta hela gården. Hoppas det är sista gången denhär vintern.

För ca 1 månad sedan plockade jag fram min pelargon från vinter dvalan (också fuchsian). Den hade börjat växa redan endel fastän det i potatiskällaren är ca 5 grader varmt. I år är jag modigare än ifjol, och klippte ner pelargonen helt och hållet. Planterade sedan om den, satte den i större kruka eftersom rötterna fyllde opp helt och hållet den gamla krukan. 
Var lite rädd att klippa den så mycket, men tror nog det lönar sig. Åtminstone kommer det nu mycket nya fina blad. Vatten har jag gett i början mycket sparsamt en gång i veckan, nu ökat till två gånger i veckan. Börjat även nu ge näring.
 Tog även tre sticklingar. Satte de direkt i muld. En har dött, men de två andra mår bra. Så får se, kanske det blir en ny pelargon av dem.

Pelargonen efter vinter dvalan

  Här helt nerklippt, men börjat skjuta ut nya skott

Bild från idag, en månad senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar